Hangi MBA mülakat soruları en önemlidir?
Farklı üniversitelerin kendi görüşmelerinde belirli sorular sormaları bilinmektedir ve bu da ülkedeki ilk on işletme okuluna gitmektedir (US News & World Report).
Clear Admit ve Poets&Quants tarafından toplanan MBA başvurularından alınan referanslar, en üst düzey üniversitelerde MBA görüşmelerinde en sık sorulan soruların net bir resmini çiziyor.
Bizim mantığımızla, bilmeniz gereken en önemli sorular, en çok okulun sorduğu soruları listeledik. Bu yüzden en sık sorulan beş soruya bakalım, ve hangi bilgilerin ekleneceğine, neyin önleneceğine göz atalım.
1. Bu okul / programla neden ilgileniyorsunuz?
Görüşmecinin aradığı şey: Popüler soru “Neden?” dir. Sonuçta, dünyanın en iyi işletme okullarından birinde görüşme yapıyorsunuz. Okul tarihini ve prestijini tartışmak için çok fazla zaman harcamayın ve bunun yerine, bu okulun sizin için kişisel olarak iyi bir seçenek olmasının pratik nedenlerine odaklanın. Kabul memurları, okulları hakkında neden seçtiğinizi öğrenmek isterler. Bu programın hedeflerinize ve ilgi alanlarınıza nasıl uyduğunu açıklayın. Ve dürüstlük ve özgünlüğün şart olduğunu unutmayın.
İçerilecek Temel Faktörler: lokasyon, okulun tarzı, fakülte, dersler, endüstri bağlantıları, gelecek hedefleri
Örnek Cevap:
“I applied at Berkeley because it is one of the very few schools that offers an MBA program with full specialization in Entrepreneurship. I plan to run a software startup company upon receiving my degree and the Haas School’s emphasis on small business, reflected in the Marketing Management course led by Prof. Paul Heider, will prepare me to venture out into the competitive world of software design. Also, because I currently live in Sacramento and have residence in California, a state school like Berkeley is the most practical choice for someone in my financial position.”
İpucu: Okulun sadece 2-3 özelliğine odaklanın.
2. Neden şimdi MBA başvurusu yapıyorsun?
-
Geçmiş mesleki deneyimler – iş ilerleyişi ve geliştirdiğiniz temel beceriler hakkında içerik
-
Gelecekteki kariyer planları hakkında ayrıntılar
-
Bir MBA’in bu planlara ulaşmak için mümkün olan en iyi yol olduğunu ve şimdi bu eğitimi almak için en uygun zamanın olduğunu anladığınızı açıklayın.
Örnek Cevap:
“My decade of sales experience in the dairy industry has been extremely fulfilling and I’ve grown as a leader while developing communication and problem-solving skills through numerous campaigns. This has given me a desire to branch out to other industries as a marketing consultant, where I can use my industry knowledge to benefit growing businesses.
Because I wish to devote my career to helping small organic farms acquire a foothold in mid- to large-sized markets and execute their marketing strategies, I realize that I need to gain all of the current strategies of consulting that an MBA program offers. I recently became interested in marketing strategy and how it increases visibility. I have begun networking with other consultants in the industry, leading to informational interviews that have grown my interest while showing me the necessity of a world-class business education.
With my past education in sales, there is no way to break into consulting unless I ‘power-up’ my skills with an MBA. I am 38 years old and have a young family, so I can’t imagine a better time than now to take this leap.”
İpucu: Hikayeni kronolojik sırayla anlatın.
3. Biraz kendinizden bahsedin.
Görüşmecinin aradığı şey: Basit bir soru gibi görünüyor, değil mi? Ama çok açık uçlu olduğu için, bu bir çok değerli adayı eler. Kendinizin mümkün olan en iyi halini göstermek istersiniz, ancak nereden başlamalısınız ve neleri dahil etmelisiniz? İyi bir yaklaşım, kendinizin özlü bir açıklamasıyla başlamaktır. Başarılarınızı ve geçmişinizi anlatmadan önce sizi tanımlayan anahtar tanımlayıcı terimleri kullanın. Güçlü yönlerinizi, tutkularınızı ve kişiliğinizi deneyimlerinize ve hedeflerinize bağlayın ve bu röportajda neden oturduğunuza karar verin. Şu adımları izlemeyi deneyin:
- Kendinizi tanıtın – isim, önemli bir özellik, pozisyon
- Katıldığınız veya katılmak istediğiniz sektöre olan tutkunuzu açıklayın.
- Profesyonel deneyimlerinizi özetleyin.
- Neden burada olduğunuzu belirtin — bu fırsat sizi heyecanlandırır mı?
Örnek Cevap:
“My name is Coleen Cho and I’ve been a client relationship officer at Trident Affiliates for the past four years. The most important things to know about me are probably that I have a passion for using numbers to get the best results, and that I always look for the positive in everything I do. These traits have sustained me during challenging periods in my career but have also kindled my passion for management and my resolve to take on the role of COO for an NGO.
After graduating from Texas A&M with a degree in finance, I got my first corporate job as an account analyst at Struthers & Co., where my positive attitude came in handy. During my three years at the firm, I spent a lot of time on tasks I felt did not fully utilize my skills. But through this work I learned the value of attention to detail. When I moved to Trident in 2010, I turned this attention to detail to my clients. I tried to learn everything I could about them and truly appreciate their character and values in order to maximize their satisfaction for the benefit of the company. Although working with people is a lot different than crunching numbers, I find that paying attention to details like their needs and personal perspectives requires an equal amount of care and focus. I truly love this aspect of management.
I am grateful for my experience and proud of my achievements at these firms over the past seven because they have brought me to where I am today. With a deep respect for people and for hard work, and with my past experiences and the invaluable skills I will learn in this MBA program, I am optimistic about the next chapter in my career.”
İpucu: Özgeçmişinizde neler olduğunu listelemekten kaçının – daha derine inin ve belirli bir konum veya şirket hakkında neyi sevdiğinizi açıklayın.
4. Bize liderliğinizi gösterdiğiniz bir anınızdan bahsedin. Ondan ne öğrendiniz?
Görüşmecinin aradığı şey: MBA programları iletişim hakkındadır ve yeni beceriler öğrenmeye yöneliktir, bu nedenle liderlik davranış görüşmelerinde değerlendirilen üst düzey yetkinliklerden (“ekip çalışmasının altında”) biridir. Bir takımı yönlendirdiğiniz veya bir engeli aşacağınız belirli durumlar hakkında konuşun. Bir iş ortamında güçlü liderlik örneklerine sahip değilseniz, bir kolleksiyonu tamamlamak için liderlik becerilerinizi başka yerlerde (örneğin kolejde veya kişisel yaşamınızda) kullandığınız bir süreden bahsedin. Kulübünüz veya organizasyonunuz için herhangi bir etkinlik düzenlediniz mi? Politik bir sebepten mi yoksa liderlik merkezli başka bir projeye mi gönüllü oldunuz? Liderlik ayrıca, dinleme, yanıt verme, motive etme ve ilham verme yeteneğini de içerir. Bu nedenle, liderlik rolünü üstlendiğiniz ve grubunuzun hedefini gerçeğe dönüştürdüğünüz zamanları anlatın.
Cevap verirken şu yaklaşımı kullanın: “STAR” approach:
- (S / T) Katıldığınız SUMU veya TASKI açıklayınız.
- Liderlik tecrübesi sorulduğunda, ekibinizin ortak bir hedefe ulaşmasına yardımcı olduğunuz bir anınız hakkında konuşun.
- (A) YAKLAŞIMI tartışmak – belirli bir soruna hitap etmek için attığınız eylemler hakkında ayrıntılı bilgi vermek.(R) Görüşmeciye, eylemlerin nasıl olumlu sonuçlar verdiğini söylemek
Dahil Edilecek Temel Faktörler: Katıldığınız proje, göreviniz, aldığınız görevler, projenizin sonucu, öğrendiğiniz dersler
Örnek Cevap:
DURUM: “When I began working as a marketing manager with Stratton Corp., sales were only at 70% of that of our closest competitor. Although we were running over twenty active advertising campaigns, our ROI was quite low. As you can imagine, the head office was unhappy with this performance and the morale in the marketing department was dismal. As a manager, I was responsible for maintaining optimal performance and for the effectiveness of the department’s activity.”
YAKLAŞIM: “I decided that we needed to not only run different marketing campaigns, but to entirely rebrand at least three of our product lines. I first divided the marketing team into smaller task force groups, each responsible for brainstorming new ideas, benchmarking and researching competing brands, and creating proposals for marketing strategies to enhance our brand image. Next, I developed a marketing workflow so that new ideas could be shared ASAP with other groups and so that each group could receive feedback on their proposals. Although I was responsible for providing managerial feedback, my biggest role was in facilitating cooperation between them so that the most impactful proposals would rise to the top.”
SONUÇ: “The positive effect my workflow restructuring had on sales was immediate. Within four months we had completely rebranded three of our main products. We recorded a quarterly sales increase of 25%, the largest in the branch’s history. But the impact on the morale of the employees was the most astonishing to me—within one month, almost every member of the task force teams was volunteering to work late to come up with the best ideas. Involving all members in the creative process and discovering strategies for improvement made them feel empowered. This success taught me that leadership is more about strengthening the lines of communication than about giving orders.”
İpucu: Gerçekleştirdiğiniz eylemlerin sonuçlarını göstermek için belirli sayıları ve diğer niceleme dilini kullanın (ör. “% 30 verimlilik artışı”, “12.000 yeni abone”).
5. Kısa vadeli ve uzun vadeli kariyer hedefleriniz neler?
Örnek Cevap:
“My ultimate career goal is to head an environmentally-friendly outdoor sporting goods company in Minnesota, preferably near my hometown. My deep love of the outdoors has inspired so much of what I do in life, and so I see this goal as a way to give back to my community and pass on my experiences to future generations. As CEO, I would be in a position to create a substantive company policy that ensures our products are environmentally friendly.
Reaching this position will require a tremendous understanding of the ins and outs of the sporting goods industry, as well as knowledge of the manufacturing process. Therefore, my short-term plan includes getting an MBA in strategic management and then working in the sales and marketing department of a sporting goods company to learn first-hand about consumer tastes and purchasing habits. Within ten years, I would like to head product development at a branch level. This will give me a more holistic view of sales trends and inform my understanding of implementing strategies focused on environmental awareness and CSR.
Ideally, I will be heading an established company or one that I found within 15 to 20 years. I expect to be experienced enough to lead as CEO after having gone through diverse experiences and having produced results at multiple levels. I feel that the knowledge I gain during my MBA will be fundamental to achieving these goals.
İpucu: Hedefleriniz için adım adım hedefler ve / veya son tarihler verin.
Hazırlanmanız gereken diğer sorular
Sizinle mülakat yapana sormak istedikleriniz var mı?
Niçin MBA yapmak istiyorsunuz?
Yapmış olduğunuz bir hatadan bahsedin. Nasıl üstesinden geldiniz?
Neden bahsetmiş olduğunuz mesleği istiyorsunuz?
MBA görüşmeniz için hazırlık yapmak, program hakkında mümkün olduğunca fazla bilgi toplamak ve görüşme yanıtlarınızı önceden uygulamak anlamına gelir. Burada belirtilen MBA programları ve genel MBA başvuru süreci hakkında daha fazla bilgi için, aşağıdaki kaynaklara göz atın.
İlk On İşletme Okulu Kayıt Siteleri
- University of California Berkeley – Haas School of Business Admissions
- The University of Michigan – Ross School of Business Admissions
- Northwestern University – Kellogg School of Management Admissions
- Stanford Graduate School of Business Admissions
- The University of Pennsylvania – Wharton School of Business Admissions
- University of Chicago – Booth School of Business
- Harvard School of Business Admissions
- Massachusetts Institute of Technology (MIT) – Sloan School of Management
- University of Columbia MBA Program
- Dartmouth University – Tuck School of Business Admissions
Wordvice Kaynakları
- Başarılı Bir MBA Kayıt Yazısı Nasıl Yazılır
- [Video] Güçlü bir MBA Kabul Denemesi Yazım
- Ne Tür MBA Programları Var? Nasıl Seçim Yaparım?
Ek MBA Kaynakları
- Leadership Interview Questions and Answers (Career Profiles)
- MBA Interview Prep: “Tell Me About Yourself” (The Red Pen)
- Top 10 Do’s to Crack a Personal Interview (MBA Rendezvous)
- 12 Interview Questions You’ll Be Asked (Bentley University)
- Seven Commonly Asked Business School Interview Questions (mba.com)
- MBA Interviews: The Latest Tricky Questions (Poets & Quants)
- The Seven Hardest MBA Admissions Interview Questions—and How to Answer Them (Clear Admit)