Araştırma Makalesi İçin Sonuç Bölümü Yazım Kuralları

 

 

Sonuçlar bölümü nedir ve ne işe yarar?

Bilimsel bir araştırma belgesinin Sonuçlar bölümü, bilgi toplamak ve analiz etmek için uygulanan yöntemlerden elde edilen bir çalışmanın temel bulgularını temsil eder. Bu bulguları yazarın önyargı veya yorumlama olmadan mantıklı bir şekilde sunar ve okuyucuyu Tartışma bölümünde daha sonra yorumlanması ve değerlendirilmesi için ayarlar. Sonuçlar bölümünün temel bir amacı, verileri araştırma soruları için önemini gösteren cümlelere bölmektir.

Sonuçlar bölümü, çoğu bilimsel makalede bölüm sıralamasında üçüncü sırada yer almaktadır. Yöntem ve Materyallerin sunumunu izler ve Tartışma bölümünden önce sunulur – Sonuçlar ve Tartışma birçok dergide bir arada sunulsa da bu bölüm “Araştırmanızda neler buldunuz?” temel sorusunu yanıtlar.

Sonuçlar Bölümü Neleri İçerir?

Sonuçlar bölümü SADECE çalışmanızın bulgularını içermelidir. Bulgular şunları içerir:

  • Tablolarda, çizelgelerde, grafiklerde ve diğer şekillerde sunulan veriler (araştırma metni arasına veya ayrı bir sayfaya yerleştirilebilir)
  • Cümle biçimindeki anlamını açıklayan verilerin bağlamsal analizi
  • Veri toplama, işe alım ve / veya katılımcılar hakkında rapor
  • Merkezi araştırma sorusuna karşılık gelen veriler
  • İkincil bulgular (ikincil sonuçlar, alt grup analizleri, vb.)

Çalışmanın kapsamı genişse veya çok değişkenli ise veya kullanılan metodoloji çok çeşitli farklı sonuçlar veriyorsa, yazar yalnızca Giriş bölümünde belirtilen araştırma sorusuyla en alakalı sonuçları belirtmelidir.

Genel bir kural olarak, çalışmanın doğrudan bulgularını veya sonucunu sunmayan herhangi bir bilgi bu bölümün dışında bırakılmalıdır. Yazarın, dergi veya danışman tarafından, Sonuçların ve Tartışmaların bir araya getirilmesi istenmediği sürece, bu sonuçların açıklamaları ve yorumları Sonuçlardan çıkarılmalıdır.

Sonuçlar nasıl toparlanıp organize edilir?

Sonuçlar bölümünüzü organize etmenin en iyi yolu “mantıksal olmak” dır. Sonuçları düzenlemenin mantıklı ve açık bir yöntemi, araştırma sorularının yanında onlara sunmaktır – her araştırma sorusunun içinde, bu araştırma sorusunu ele alan veri türünü sunmaktır.

Bir örneğe bakalım. Araştırma sorunuz bir ankete dayanıyor:

“What do hospital patients over age 55 think about postoperative care?”

Aslında bu, bir sorudan ziyade bir ifade olarak sunulabilse, makalenizdeki bir başlık olarak gösterilebilir:

“Figure 1: Attitudes towards postoperative care in patients over the age of 55.”

Postoperative care

Likert items and other data points can be included in figures, charts, and graphs to clarify information.

Öncelikle bu spesifik araştırma sorusunu ele alan sonuçları sunun. Bu durumda, belki de bir ankete ait verileri gösteren bir tablo. Bu örnekte Likert Öğeleri dahil edilmiştir. Diğer tablolar standart sapmaları, olasılıkları, matrisleri vb. içerebilir.

Bunu takiben, anketin veya veri tablosunun spektrumunun bir ucunun içerik analizini sunun. Örneğinize, açıklayıcı ifadeler kullanarak postoperatif bakım ile ilgili POZİTİF anket yanıtlarıyla başlayın. Örneğin:

“65% of patients over 55 responded positively to the question ‘Are you satisfied with your hospital’s postoperative care?’(Fig. 2)

Her bir kategori için sıklık sayıları, alt kategoriler ve zengin alıntılar gibi diğer verileri ekleyin. Kullanılan metinsel açıklama miktarı, rakamların ne kadar yorumlanmasının gerekli olduğuna ve bu bulguların önemini anlamak için okuyucunun kaç örnek okuması gerektiğine bağlı olacaktır.

Daha sonra, aynı araştırma sorusunun yelpazesinin başka bir bölümünün, belki de ankete NEGATİF veya NÖTR yanıtlarının içerik analizini sunun. Örneğin:

“As Figure 1 shows, 15 out of 60 patients in Group A responded negatively to Question 2.”

Verileri bir şekilde değerlendirdikten ve yeterince açıkladıktan sonra, bir sonraki araştırma sorunuza geçin. Örneğin:

“How does patient satisfaction correspond to in-hospital improvements made to postoperative care?”

T-table

Data presented through a paired T-test table

Eşleştirilmiş bir T testi tablosu aracılığıyla sunulan veriler bir şekil seti aracılığıyla sunulabilir (örneğin, eşleştirilmiş bir T-test tablosu).

Tablodaki özlü içerik analizi ile bu verileri açıklayınız:

“The p-value between the before and after sets of patients was .03% (Fig. 2). The greater the dissatisfaction of patients, the more frequent the improvements to postoperative care.”

Bir denemenin Sonuçlar bölümünün başka bir örneğini inceleyelim. Giriş bölümünde, çalışmanın amacı “Allium cepta L.’nin artan kadmiyum toksisitesine karşı fizyolojik ve morfolojik tepkilerinin belirlenmesi” ve “metalin birikme potansiyelinin ve bununla ilişkili çevresel sonuçlarının değerlendirilmesi” olarak sunulmuştur. Bu amaçlara hem tablolarda hem de içerik analizinde nasıl ulaşıldığını gösteren ve bulgular hakkında genel bir bakış içeren veriler:

“Cadmium caused inhibition of roots and leaves elongation particularly with increasing effects at higher exposure doses (Fig. 1a-c).”

Bu verileri içeren şekil parantez içinde verilmiştir. Yazarın tek bir şekilde üç grafik içerdiğini unutmayın. Verileri ayrı grafiklere ayırmak, okuyucunun bulguları değerlendirmesini kolaylaştırır ve bu bilgiyi bir şekilde birleştirmek, yerden tasarruf sağlar ve en alakalı sonuçların yerini bulmayı kolaylaştırır.

Data from multiple graphs can be placed into one figure to consolidate results.

Data from multiple graphs can be placed into one figure to consolidate results.

Bu genel özetin ardından, tablolardaki ilgili veriler daha ayrıntılı bir şekilde incelenmiştir.

  • “Results on the bio-accumulation of cadmium were found to be the highest (17.5 mg kgG1) in the bulb, when the concentration of cadmium in the solution was 1×10G2 M and lowest (0.11 mg kgG1) in the leaves when the concentration was 1×10G3 M.”

Başlık – Referans Tabloları ve Şekilleri

Tablolar ve şekiller, Sonuçlar bölümünüzün merkezi bileşenleridir. Bu nedenle, rakamlara nasıl başlık yazılacağını bilmek ve bunlara Sonuçlar bölümü metni içerisinde atıfta bulunmak çok önemlidir.

Burada da yapmanız gereken, çalışmanızı gönderdiğiniz derginin gereksinimlerini ve standartlarını kontrol etmektir. Her derginin kendi tasarım ve yerleşim standartları vardır; Bir derginin makalelerini incelemek size rakamlarınızın doğru sayısı, büyüklüğü ve karmaşıklığı hakkında bir fikir verecektir.

Hangi formatı kullandığınıza bakılmaksızın, rakamlar Sonuçlar bölümünde belirtildiği sıraya göre yerleştirilmeli ve mümkün olduğu kadar net ve kolay anlaşılmalıdır. Eğer bir değişkenli (bir veya daha fazla araştırma sorusu dahilinde) dikkate alınan birden fazla değişken varsa, bunları ayrı tablolara bölmek iyi bir fikir olabilir. Daha sonra, bunlar metinde ayrı başlıklar ve paragraflar altında referans alınabilir ve analiz edilebilir.


Adım Adım Sonuç Bölümü Yazımı

Her çalışma benzersiz olduğundan, bulguların sunulduğu bir araştırma makalesi bölümünün yapılandırılması ve yazılması için bir strateji tasarlanması söz konusu olduğunda, herkese uyan tek bir yaklaşım yoktur. Bu bölümün içeriği ve düzeni, belirli bir araştırma alanı, çalışmanın tasarımı ve belirli metodolojileri ve hedef derginin ve editörlerinin kılavuzları tarafından belirlenecektir. Ancak, aşağıdaki adımların çoğu bilimsel araştırma çalışmasının sonuçlarını oluşturmak için kullanılabilir ve yayın için bir makale hazırlayan veya Sonuçlar bölümünün nasıl oluşturulacağına dair bir hatırlatmaya ihtiyaç duyan araştırmacılar için çok önemlidir.

Adım 1: Hedef derginin veya yayıncının yazarlara sağladığı kurallara veya talimatlara bakın ve özellikle araştırmaya benzer konular, yöntemler veya sonuçlar içeren yayınlanmış araştırma makalelerini okuyun.

  • Kılavuzlar genellikle sonuçlar veya bulgular bölümü için spesifik gereklilikleri ana hatlarıyla belirtir ve yayınlanan makaleler başarılı yaklaşımların sağlam örneklerini sunar.
  • İçerikteki kısıtlamalarla ilgili uzunluk sınırlamalarına dikkat edin. Örneğin, birçok dergi Sonuçlar ve Tartışma bölümlerinin ayrı olmasını zorunlu tutarken, diğerleri içermez – nitel araştırma makaleleri genellikle aynı bölümdeki sonuçları ve yorumları içerir (“Sonuçlar ve Tartışma”).
  • Derginin “yazarlar için kılavuz” bölümünde amaçların ve kapsamın okunması ve okurlarının çıkarlarının anlaşılması, Sonuçlar bölümünü yazmaya hazırlanmasında çok değerli olacaktır.

Adım 2: Araştırma sonuçlarınızı derginin gereksinimlerine göre değerlendirin ve sonuçlarınızı kataloglayın.

  • Deneysel sonuçlara ve özellikle araştırma soru ve hedeflerinizle ilgili olan diğer bulgulara odaklanın ve beklenmedik olsalar veya fikirlerinizi ve hipotezlerinizi desteklemeseler bile bunları ekleyin.
  • Bulgularınızı kataloglayın — raporunuzu kolaylaştırmak ve netleştirmek için alt başlıklar kullanın. Bu, yazarken aşırı ve çevresel ayrıntılardan kaçınmanıza yardımcı olacak ve ayrıca okuyucunuzun bulgularınızı anlamasına ve hatırlamasına yardımcı olacaktır.
  • Sonuçlarınızı nasıl yapılandıracağınıza karar verin. Araştırma soruları ve hipotezlerin sırasını sonuçlarınızla eşleştirebilir veya bunları Yöntemler bölümünde verilen sıraya göre düzenleyebilirsiniz. Kronolojik bir düzen, hatta önemli bir hiyerarşi veya ana tema veya kategorilerin anlamlı bir şekilde gruplandırılması etkili olabilir. Bulgularınızı sunacak bir yapı seçerken izleyicilerinizi, kanıtlarınızı ve en önemlisi araştırmanızın hedeflerini göz önünde bulundurun.

Adım 3: Verilerinizi sunmak ve göstermek için şekil ve tablolar tasarlayın.

  • Tablolar ve şekiller, makalenin ana metninde belirtildikleri sıraya göre numaralandırılmalıdır.
  • Şekillerdeki bilgiler göreceli olarak açıklamalı olmalıdır (başlıklar yardımıyla) , okurların tüm metni okumadan bulguları anlamaları için gerekli tüm tanımları ve diğer bilgileri içermelidir.
  • Araştırmalarınız hakkında net ve bilgilendirici bir hikaye anlatmak ve tekrarlamaktan kaçınmak için tabloları ve şekilleri odak noktası olarak kullanın. Ancak, rakamların metni netleştirip geliştirirken, onların yerini alamayacaklarını unutmayın.

Adım 4: Düzenlemiş olduğunuz bulgu ve rakamları kullanarak Sonuçlar bölümünü hazırlayın.

Amaç bu karmaşık bilgiyi olabildiğince açık ve kesin bir şekilde iletmektir; kesin ve kompakt ifadeler ve cümleler en etkilidir.

  • Bu bölümün açılış paragrafında, araştırma sorularınızı yeniden yazın veya okuyucunun dikkatini, sonuçların göstermeye çalıştığı konuya odaklamayı hedefleyin. Ayrıca, izleyen yorum ve tartışmaya mantıklı bir geçiş oluşturmak için bu bölümün sonunda kilit bulguları özetlemek de iyi bir fikirdir.
  • Araştırma zaten yapıldığı ve temsilci genellikle açık olduğu için, geçmiş zamanda ve aktif sesi bulgular arasında aktarmaya çalışın. Bu, açıklamalarınızın açık ve mantıklı olmasını sağlayacaktır.
  • Burada kullandığınız herhangi bir özel terminoloji veya kısaltmanın Giriş bölümünde tanımlanmış ve açıklanmış olduğundan emin olun.

Adım 5Taslağınızı gözden geçirin; sonuçları tam olarak okuyucularınıza bildirilmesini istediğiniz şekilde rapor edene kadar düzenleyin ve revize edin.

  • Tüm verilerin yanı sıra içerilen tüm görsel öğelerin doğruluğunu ve tutarlılığını iki kez kontrol edin.
  • Dil hatalarını (gramer, imla ve mekanik), garip cümleleri ve eksik geçişleri yakalamak için taslağınızı yüksek sesle okuyun.
  • Hedeflerinize odaklanmak ve sonuçların Tartışma bölümündeki yorumlamalar, değerlendirmeler ve tavsiyeler için okuyucular hazırlamak için sonuçlarınızın en iyi sırada sunulmasını sağlayın. Sonuçlarınızın sunumunun tutarlı ve etkili olmasını sağlamak için Tartışma ve Sonuç bölümlerini beklerken makalenin Giriş ve arkaplanına tekrar bakın.
  • Makaleniz hakkında ek rehberlik aramayı düşünün. Sonuçlar bölümünüze bakmak için başka okuyucular bulun ve herhangi bir şekilde geliştirilip geliştirilemeyeceğini görün. Akranlar, profesörler veya kalifiye uzmanlar değerli görüşler sağlayabilir.

Mükemmel bir seçenek, Wordvice gibi profesyonel bir akademik kurgu servisi kullanmaktır. Düzinelerce bilimsel alandan yüzlerce nitelikli editör ile Wordvice, binlerce yazarın yazılarını gözden geçirmesine ve hedef dergilerine kabul edilmesine yardımcı olmaktadır.

Çalışmanızın veri çıktısının temsili olarak, Sonuçlar bölümü araştırma belgenizdeki temel bilgileri sunar. Yazarlar net ve özlü olarak yazarak ve çalışmanızın önemli bulgularını vurgulayarak ve açıklayarak, yazarların araştırma yazılarının etkisini ve etkinliğini arttırır.

Araştırma metninizi yazmaya ilişkin daha fazla makale ve video için, Wordvice’nin Kaynaklar sayfasını ziyaret ediniz.

Wordvice Kaynakları

How to Write a Research Paper Introduction

Which Verb Tenses to Use in a Research Paper

How to Write an Abstract for a Research Paper

How to Write a Research Paper Title

Useful Phrases for Academic Writing

Common Transition Terms in Academic Papers

Active and Passive Voice in Research Papers

100+ Verbs That Will Make Your Research Writing Amazing

Tips for Paraphrasing in Research Papers

Ek Kaynaklar

Almost Everything You Wanted to Know About Making Tables and Figures. (Bates College.)

Guide for Authors. (Elsevier)

How to Write the Results Section of a Research Paper. (Bates College)

Structure of a Research Paper. (University of Minnesota Biomedical Library)

How to Choose a Target Journal (Springer)

How to Write Figures and Tables (UNC Writing Center)

Referanslar

Orsuamaeze Blessings, Adebayo Alaba Joseph and Oguntimehin Ilemobayo Ifedayo, 2018. Deleterious effects of cadmium solutions on onion (Allium cepa) growth and the plant’s potential as bioindicator of Cd exposure. Res. J. Environ. Sci., 12: 114-120. Online: http://docsdrive.com/pdfs/academicjournals/rjes/2018/114-120.pdf