Öyleyse, yazılarımızın arama sonuçlarında daha üst sıralarda yer aldığından nasıl emin olabiliriz? Cevap, elbette, doğru anahtar kelimeleri seçmektir! Bununla birlikte, anahtar kelimeleri kullanmakla ilgili bazı tuzaklar vardır; aşağıdaki yazı sizler için hızlı bir kılavuzdur.
- Hedef derginizin anahtar kelimeler ile ilgili talimatlarını okuduğunuza emin olun. Örneğin, çoğu klinik makalede ABD Ulusal Tıp Kütüphanesi Tıbbi Konu Başlıklar (MeSH) terimleri kullanılmaktadır. Birçok dergi beş ila sekiz dönem talep etmektedir. Bununla birlikte, bazıları kelimelerin doğasını kısıtlar. Örneğin, birkaç dergi cümle yerine tek bir kelime istiyor. Dergilerin gereksinimlerini mutlaka kontrol edin.
- Konunuzla alakalı araştırmaları bulmak için hangi terimleri kullanacağınızı düşünün. Seçtiğiniz ifadeler diğer araştırmacıların kullanabileceği anahtar kelimelere benzemektedir.
- 2. kuralda, “kelimeler” yerine “cümleler” terimini kullandık. Aslında “anahtar kelimeler” yanlış bir tanımlamadır. Bu günlerde kelime öbeği veya tam cümle ile arama yapıyoruz. Bunun nedeni eğer tek kelime ile arama yaparsak konumuzla alakası olmayan pek çok sonuç ile karşılaşma olasılığıdır. Örneğin, Jüpiter’in hava kompozisyonunun özelliklerini bilmek istediğimizi düşünelim. “Jüpiter” yazarsam, Jüpiter ile ilgili herhangi bir belgeyi içeren bir liste alırım, ancak bunların çoğu aradıklarımla alakalı olmayabilir. Bu nedenle, iki ila dört kelime içeren anahtar kelimeler seçin.
- Makalenizin başlığında bulunan kelimeleri anahtar kelimeler olarak kullanmaktan kaçının; özellikle de başvurduğunuz dergi onları kullanmamanızı söylüyorsa. Peki niçin? Başlığınız arama motorlarında okuyucular tarafından rahatlıkla aranabilir ( bir program kodu ile aramada kolay bulunması daha yüksek olarak işaretlendi) bu nedenle anahtar kelimeler başlığınızın içeriğini tamamlayan kelimelerden oluşturulmalıdır. Dergiden başlığınızın anahtar kelime olarak kullanılmaması gerektiği gibi bir kısıtlaması olmasa bile , sizlere başlık yerine alternatif kelimeleri kullanmanızı öneririz ( lütfen kural #7’ye bakınız)
- Anahtar kelimeler genel konuyu göstermelidir ancak çok geniş tutulmamalıdır. Örneğin, yeni keşfedilen bir epigenetik düzenleyici ile ilgili bir araştırma yazıyorsanız, “hücre biyolojisi” veya “genetik” gibi genel anahtar kelimeler kullanmak istemeyebilirsiniz. Bu terimler, potansiyel okuyucularınızın kaynak taramalarında aradıklarını bulmaları için yeterli değildir. Anahtar kelime seçerken, özetinizi kapsanan temel kavramlara odaklanın.
- Araştırmanızın ana fikrinin, tekniğinin mutlaka bir parça anahtar kelimelerde yer almasına dikkat edin. Anahtar kelimeleri yazarken hecelemeler son derece önemlidir. Eğer anahtar kelimenizi yanlış yazarsanız , makaleniz için doğru anahtar kelime olsa bile arama motorlarında yer almayacaktır. Her anahtar kelimenin resmi olarak kabul gören yazım biçiminde olduğundan emin olun. Aksi taktirde makalenizin arama motorlarında bulunma olasılığı oldukça düşer.
- Makalenizin başlığında bulunan kelimelere alternatif kelimeler üretin. Bu kelimelerin eş anlamlılarını, benzerlerini anahtar kelime olarak kullanabilirsiniz. Örneğin, HIV, güvenli bir kısaltma olacaktır. Öte yandan ARC terimi birçok alanda önem taşır: bilgisayar programcılığı, mühendislik, matematik ve biyolojide bu kısaltmaya bol bol rastlarız. Bu nedenle, ARC dosya biçimini kastedersek, “ARC dosya biçimi” ifadesini anahtar kelime olarak kullanabiliriz.
- Yazınızı dergiye göndermeden anahtar kelimelerini kontrol edin. Anahtar kelimelerinizi Google Akademik gibi çeşitli akademik veritabanlarına girdiğinizde, sonuçlar, konunuza benzer kağıtları içeriyor mu? İçermiyorsa, şartları yerine getirinceye kadar anahtar kelimelerinizi gözden geçirin.
- Anahtar kelime jeneratörlerini dikkatli kullanın. Texas Üniversitesininki buna bir örnektir (http://www.lib.utexas.edu/keywords/index.php) Size önerilen anahtar kelimelerin makalenize uyup uymadığını düşünün. Kural 8’de açıklandığı gibi anahtar terimleri kullanarak yazınıza uygunluğunu iki kez kontrol edebilirsiniz.
Umarım bu yazı sizlere yardımcı olmuştur. Unutmayın ki anahtar kelimelerinizin doğruluğu,
makalenizin arama motorlarında kolayca bulunmasına sebep olup, hedef kitlenize rahatça ulaşmanızı sağlayacaktır!